Salgs-/leverings- og leiebetingelser
Salgs- og leveringsbetingelser
1. ANVENDELSE OG PRISER
1.1 Alle Saferoad Traffic AS’ tilbud, salg og leveringer reguleres av disse
betingelser og vilkår, med mindre annet er skriftlig avtalt. For
prosjekter og større leveranser gjelder i tillegg NL09. For leveranser
med montering gjelder i tillegg NLT09 og NLM10. Kjøpers egne
generelle eller spesielle kjøpsbetingelser får ikke anvendelse med
mindre Saferoad Traffic skriftlig har godkjent disse.
1.2 Avtalt pris skal legges til grunn.
1.3 Om ikke annet er angitt, gjelder prisen ved henting fra selgers
lager. Paller og annen emballasje kommer i tillegg.
1.4 Selger forbeholder seg retten til å endre priser og betingelser uten
nærmere varsel. Med mindre akseptfrist er angitt, har selgers tilbud
gyldighetstid på en måned.
2. LEVERING
2.1 Er det avtalt et bestemt tidsrom for leveransen, kan selger fritt
velge leveringstidspunkt innenfor denne periode.
2.2 Leveringsfristen løper fra den dag ordren blir bekreftet.
2.3 Leveringssted angis av kunde ved bestilling. Hvis ikke noe angis
ved bestilling anses kundes forretningsadresse som leveringssted.
2.4 En ordrebekreftelse anses som vedtatt av kjøper på dato for
utsendelse så fremt kjøper ikke innen 2 arbeidsdager etter mottak av
denne fremsetter skriftlig innsigelse.
2.5 Dersom selger egenhendig forestår transport, anses varen levert
når kjøperen har mottatt varen på leveringsstedet.
2.6 Dersom selger benytter ekstern fraktfører, går risikoen over på
kjøper når selger har overlevert varen til fraktfører. Det vises for øvrig
til transportørens betingelser.
2.7 Blir kjøperen forhindret fra å motta varen på avtalt tidspunkt,
betraktes varen som levert. Risikoen overføres således kjøperen, og
det oppstår betalingsplikt. Dersom selger har kapasitet, skal han søke
å lagre varene. For dette belastes kjøperen et rimelig beløp. Selger har
likevel ikke risikoen for at varen går tapt, skades eller minkes.
3. BETALINGSBETINGELSER
3.1 Med mindre annet er avtalt forfaller betaling netto pr 15 dager.
Selger kan kreve 1/3 av kontraktssummen forhåndsbetalt. Selger kan
også kreve annen sikkerhet for leveransen.
3.2 Dersom kjøperen på leveringstidspunktet ikke vil/kan gi oppgjør i
henhold til ovennevnte, står selgeren fritt til å utøve tilbakeholdsrett.
Kjøperen svarer for de omkostninger som påføres selger i denne
forbindelse.
3.3 Ved utøvet tilbakeholdsrett i over en uke, kan selgeren heve
kjøpet.
3.4 Dersom avtalt oppgjør ikke finner sted, og dette ikke skyldes
forhold på selgerens side, belastes forsinkelsesrente med de til enhver
tid gjeldende morarente fastsatt av Finansdepartementet og regulert i
Lov om renter ved forsinket betaling §3.
3.5 Dersom det i løpet av leveringstiden oppstår tvil hos selgeren hva
angår kjøperens betalingsevne, kan selgeren heve kjøpet med mindre
kjøperen innen 10 dager etter avsendt anmodning stiller godkjent
sikkerhet.
3.6 Dersom det på leveringstidspunktet oppstår tvil om kjøperens
solvens, kan selgeren holde varen tilbake. Har kjøperen ikke senest en
uke etter avtalt leveringstid erklært seg villig til å motta varen mot
oppkrav eller stilt godkjent sikkerhet for oppgjøret, kan selgeren heve
kjøpet.
3.7 Saferoad Traffic har rett til å kreve gebyr i forbindelse med purring av
ubetalte fakturaer.
3.8 Ved papirfaktura har Saferoad Traffic rett til å kreve fakturagebyr med
mindre annet er skriftlig avtalt. Ved elektronisk faktura på PDF eller
EHF, påløper det ikke gebyr for fakturering.
4. ENDRINGER
Med mindre annet er avtalt, skal endringer eller tillegg bekostes av
kjøper. Samtidig gis selger rett til å utsette leveringsdato. Imidlertid
skal kjøper informeres dersom endringen eller tillegget medfører
forlenget leveringstid. Endringer skal avtales skriftlig.
5. AVBESTILLING
5.1 Avbestilling skal foretas skriftlig.
5.2 Avbestillingsgebyr:
Standard lagervare hos selger: 10 % avbestillingsgebyr.
Ikke lagerførte varer hos selger: minimum 25 % avbestillingsgebyr.
Gebyret kan fastsettes i samsvar med produsentens betingelser.
Ikke lagerførte varer hos produsent: ingen avbestillingsadgang.
6. TRANSPORTSKADER
6.1 Foreligger transportskader, skal dette umiddelbart meddeles
transportøren, og anmerkes i følgebrevet.
6.2 Kjøperen skal omgående, og før varen monteres/tas i bruk,
reklamere skriftlig overfor selger.
6.3 Ved overtredelse av vilkårene i dette avsnitt mister kjøperen
enhver rett til å gjøre beføyelser gjeldende.
7. RETUR
7.1 Retur skal avtales på forhånd, varen skal merkes med kjøpers
navn, ordrenummer og dato.
7.2 Ved retur plikter kjøper å emballere varen på tilsvarende måte
som den var ved mottak, samt behandle varen på en slik måte at
den ikke blir skadet.
7.3 Returomkostninger:
Standard lagervare hos selger: ved ubrutt emballasje svarer
kjøperen 25 % returomkostninger av netto salgssum.
Ved brutt emballasje er det ingen returrett.
For ikke lagerførte varer hos selger er det ingen returrett.
Emballasje tas ikke i retur med mindre dette er avtalt.
8. REKLAMASJON
8.1 Reklamasjon skal skje skriftlig, og inneholde en detaljert
spesifikasjon over de mangler som gjøres gjeldende.
8.2 Reklamasjonen skal være mottatt av selgeren innen rimelig tid,
senest 2 uker, etter at kjøperen oppdaget eller burde oppdaget
mangelen.
8.3 Absolutt frist for reklamasjon er 1 år etter levering.
8.4 Dersom kjøperen ikke overholder betingelsene i dette avsnitt,
kan mangelen ikke gjøres gjeldende.
9. MANGLER
9.1 Kjøperen plikter å undersøke produktet ved levering, senest
innen 2 uker. Eventuelle mangler som burde vært oppdaget ved
denne undersøkelse, kan ikke senere gjøres gjeldende overfor
selger.
9.2 Kjøper plikter å kontrollere selgers ordrebekreftelse. Eventuelle
feil/avvik skal omgående meddeles skriftlig til selger.
9.3 Selger fraskriver seg ansvar for mangler som uten hans
godkjennelse er utbedret av kjøperen. Selgeren er ikke ansvarlig for
mangler som kan ha oppstått på grunn av kjøpers egne
konstruksjoner, feilmontering o.l.
10. FORSINKELSER
10.1 Forsinkes leveransen av årsaker som faller inn under selgerens
risiko, kan kjøper forlange erstatning for den skade han derved
lider.
10.2 Erstatningen settes til maksimum 1 prosent av fakturaverdien
pr. påbegynt uke. Likevel slik at samlet erstatning ikke skal
overstige 10 prosent av fakturaverdien.
10.3 Ved erstatningsutmålingen skal det tas utgangspunkt i
fakturaverdi for den eller de deler av leveransen som på grunn av
forsinkelsen ikke har kunnet tas i bruk.
10.4 Erstatning forutsetter at kjøperen oversender skriftlig krav om
erstatning innen syv dager etter at forsinkelsen har fått
skadevirkning. Av kravet skal fremgå de opplysninger selger
forlanger for å kunne vurdere skadevirkningene.
10.5 Selgeren svarer ikke erstatning for kjøperens indirekte tap, jfr
Lov om kjøp § 67 annet ledd.
11. SALGSPANT
Selger beholder eiendomsretten til varene til hele kjøpesummen er
betalt i henhold til Lov om salgspant.
12. FORCE MAJEURE
Det tas forbehold om force majeure, jfr Lov om kjøp § 27.
13. TVISTELØSNING
For tvister som springer ut fra denne avtale, angis herved Oslo
tingrett som rett verneting.
14. ANGREFRIST
For privatkunder gjelder 14 dagers angrefrist.
Leiebetingelser
1. Anvendelse
Følgende leiebetingelser gjelder dersom ikke annet er skriftlig avtalt.
2. Beregning av leien
Leietiden løper f.o.m. den dagen utleieutstyret leveres/hentes eller holdes tilgjengelig for utleier og løper t.o.m. den dagen utstyret er levert tilbake.
3. Fakturering – betalingsbetingelser
Leien beregnes pr. kalenderdag og i samsvar med den til enhver gjeldende prisliste eller inngått avtale.
Leien faktureres etterskuddsvis hver måned og forfaller til betaling 15 dager fra fakturadato hvis ikke annet er skriftlig avtalt.
4. Reklamasjon
Reklamasjon på faktura må skje innen 10 dager etter fakturadato. Reklamasjon på utlevert utstyr må skje skriftlig og innen 24 timer etter at utstyret er mottatt.
5. Utlevering og tilbakelevering
Utleier plikter å overlevere utstyret i full driftsmessig og forskriftsmessig stand. Risiko og ansvar for det utleide utstyret er hos leietaker fra det forlater utleieres utleveringssted til dette er returnert til samme sted dersom annet ikke er avtalt. Leietaker er ansvarlig for at utstyret tilbakeleveres i full driftsmessig, rengjort stand og fritt for skader.
6. Reparasjoner
Mangler og feil på utstyr ved tilbakeleveringen som ikke skyldes normal slitasje vil bli utbedret av utleier for leietakers regning.
7. Bruk og vedlikehold
Leietaker plikter å sette seg inn i riktig bruk av utstyret. Utstyret skal brukes til slike arbeidsoppgaver og under slike arbeidsforhold det er forutsatt brukt til. Leietaker er forpliktet til å bekoste vanlig driftsmessig vedlikehold av utstyret og er erstatningsansvarlig for skadet eller bortkommet utstyr. Dersom det inntreffer skader på utstyret eller at det ikke fungerer tilfredsstillende, skal utleier straks varsles. Leietager har ikke anledning til å reparere eller utbedre utstyret uten skriftlig godkjenning fra utleier.
Om leietaker monterer/internflytter utstyret selv, fraskriver Saferoad seg alt ansvar for at dette er blitt gjort etter gjeldende forskrifter.
8. Fremleie
Leietaker kan ikke fremleie eller overlate sine rettigheter etter leieavtalen til andre uten utleiers skriftlige samtykke.
9. Service og tilsyn
Leietaker skal ved behov gi utleier adgang til utstyret i den hensikt å inspisere, prøve, justere, reparere eller utskifte
dette. I tilfelle funksjonsfeil som ikke straks kan utbedres, skal utleier skifte ut utstyret. Dersom utleier ikke er i stand til dette, anses leieavtalen som avsluttet fra den dag feilen har oppstått. Leietaker kan ikke gjøre gjeldende krav overfor utleier for tap eller skade han har lidt som følge av at materiellet ikke lenger er disponibelt for ham.
10. Skader og tap
Leietaker er ansvarlig for alle skader og tap, herunder tings- person- og følgeskader som er påført utleier, dennes ansatte, tredjeperson i.f.m. leieutstyrets transport, plassering eller bruk. Utleier kan ikke holdes ansvarlig for slike skader med mindre utleier har voldt skaden forsettlig eller ved grov uaktsomhet. Utleier er under enhver omstendighet ikke ansvarlig for indirekte tap.
Leietaker skal straks meddele utleier om feil og skader på utleieutstyret samt tyveri i utleieperioden. Utleid utstyr som er mistet, vraket eller blitt stjålet, faktureres leietaker til nyanskaffelsespris.
11. Oppsigelse og heving
Utleieforhold uten bestemt leietid kan av begge parter sies opp skriftlig med 5 virkedagers varsel. Dersom leietaker misligholder sine forpliktelser, herunder unnlater å betale leie i rett tid, begjærer oppbud, slås konkurs eller innleder akkordforhandlinger, er utleier berettiget til å heve avtalen med øyeblikkelig virkning og kreve utstyret tilbakelevert.
12. Forsikringer
Leietager plikter å forsikre utleiemateriellet til sin fulle verdi under hele leieperioden.
13. Force majeure
Hvis forhold utenfor utleiers kontroll (herunder streik, lockout, krig) umuliggjør oppfylling av avtalen, er utleier uten ansvar for dette. Leietaker kan ikke kreve erstatning for et eventuelt tap som oppstår.
14. Tvangsfullbyrdelse
Dersom leie ikke blir betalt innen forfall, vedtar leietaker at utlevering kan kreves i medhold av tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 annet ledd a). Utlevering kan unngås dersom leien med renter og omkostninger blir betalt før fullbyrdelsen gjennomføres. Likeledes vedtar leietaker i medhold av tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 annet ledd b) at utlevering kan kreves når leietiden er løpt ut.
15. Tvister
Tvister søkes løst gjennom forhandlinger. Leietaker kan ikke holde tilbake mer enn omtvistet beløp. Tvister som ikke kan løses gjennom forhandlinger henvises til ordinære domstoler. Utleiers verneting anses vedtatt av begge parter.